Avui José Antonio Zarzalejos,
periodista i intel·lectual orgànic de la dreta espanyola amb presència regular a mitjans de comunicació de Catalunya, escrivia un article, “Catalonia Calling”, fent-se ressò
que li ha arribat el llibre i el DVD de la campanya que la gent de Sàpiens (bravo companys!!!) va idear i executat per fer
arribar informació clau sobre el nostre procés i la realitat de Catalunya a 15.000 persones influents de tot el món.
L'article és molt i molt significatiu.
Zarzalejos es mostra perplex per la qualitat del producte (llibre i
DVD), i aquesta iniciativa sembla que l'hagi fet reflexionar per fer valoracions que per primera vegada van més enllà dels tòpics dels que fins ara no s'havia mogut tot l'unionisme i l'establishment espanyol (polítics, opinadors, etc.).
Per primera
vegada sembla que es reconeix que el procés no és obra d'un pèrfid president de la
Generalitat presoner dels dimonis d'ERC, sinó que és conseqüència
d'una enorme mobilització i empenta popular, de la gent. I
reconeixia també que l'independentisme havia aconseguit traslladar
un discurs sòlid que havia impactat i arrelat en el gruix de la
societat catalana.
Després feia una arenga per a la
parròquia pròpia per a no donar-se per vençuts, on hi barreja
el discurs habitual sobre presumptes falsedats històriques amb els avantatges (sic) de “viure junts” i aquella
subnormalitat esdevinguda “latiguillo” de España com a la nació
més antiga d'Europa. I acabava fent una crida desesperada a generar
un discurs que pugui fer front a la nostra proposta i a la nostra
“propaganda”.
Tot plegat crec que ens permet
reflexionar sobre dos factors clau en el nostre procés:
- El combat, duríssim i sense pietat, entre realitat i mentida
- L'extraordinàriament positiva evolució de l'independentisme, que ha estat capaç de reinventar-se i de reformular pràcticament de dalt a baix tot el seu discurs i proposta per arribar a ser majoritaris i assolir el gran objectiu, que Catalunya sigui un estat propi.
El combat entre la realitat i la
mentida.
De fa molt temps estem assistint
estupefactes al fet que l'unionisme s'ha instal·lat en la mentida.
Tot el que diu, tot el que explica, tot el que intenta descriure, és
mentida.
A partir d'aquestes mentides ha
construït un relat que és pura ficció sobre el que està passant a
Catalunya. Fins ara els ha servit per anar tirant, perquè la seva
esperança era que tot el procés s'acabés desonflant. Però això
no ha passat, cada dia que passa és més ferm, i hem anat fent tot
el que calia fer amb una determinació i encerts formidables. I és
així com la ficció del seu relat, instal·lat en la mentida, s'ha
començat a col·lapsar.
L'article d'en Zarzalejos és
significatiu per tot això. En assumir, a la seva manera, una realitat que fins ara s'havia negat, esdevé un autèntic míssil a la línia de flotació del que ha estat l'argumentari
unionista.
Si li fan cas el debat potser pot adquirir una nova dimensió. Perquè el primer que
cal fer per tenir possibilitats d'èxit és treballar sobre la
realitat. I Zarzalejos el que fa en les seves conclusions és
reconèixer tot això i fer una crida perquè l'unionisme construeixi
de manera immediata una nova proposta amb altres fonaments dels que
fins ara ha tingut el seu discurs.
Perquè, no ens enganyem, a nivell de discurs fins ara ens ho havien posat fàcil. La
ficció del seu relat era tan evident que el seu missatge no tenia
cap mena d'impacte. Si l'unionisme és capaç de plantejar una
proposta i un argumentari que assumeixi, a la seva manera, la
realitat del país i del procés, i plantejar una alternativa
mínimament fonamentada a la nostra, el debat pujarà de nivell i serà més
exigent per a tots.
De com l'independentisme va fer els
deures i va anar situant els fonaments que ara ens permeten ser
socialment majoritaris.
En la societat catalana i el mapa
polític que emergeix en la post-dictadura franquista
l'independentisme va ser, durant molts i molts anys, una expressió
molt minoritària, fins i tot residual i extraparlamentària.
Tot i que l'eix central de la política
a Catalunya pivotava sobre el “catalanisme”, la seva formulació
no era, ni de lluny, independentista.
L'independentisme havia estat present i
combatiu durant la llarga nit del franquisme. En els mateixos camps
de concentració de la Catalunya Nord on s'instal·lava tot l'exili
de la Catalunya vençuda ja es va formar el Front Nacional de
Catalunya, amb un front militar que va ser molt i molt actiu durant
la Segona Guerra Mundial, a la frontera i a l'interior del país.
Fins la seva caiguda. Després, i com descriu formidablement el
veterà patriota Pere Carbonell al seu llibre “Obrint camins a
l'esperança”, l'activisme del FNC va seguir, ja sense operacions
militars, durant tota la dictadura, fent tot el que es podia fer des
d'una clandestinitat i una repressió duríssimes.
Però la realitat és que
l'independentisme arriba sense una proposta política clara i
convincent a la mort del dictador.
Les sopes de sigles, les divisions i
les estratègies absolutament dispars, fins i tot contradictòries,
és una de les característiques d'aquell independentisme des del 75
fins finals dels 80.
Però n'hi ha una altra, de
característica: el formidable activisme de la militància
independentista.
Fos com fos, el cert és que fins i tot
des d'una evident residualitat en la política “oficial”,
l'independentisme mantenia un altíssim nivell d'activisme i
presència al carrer. Infatigable. Hi havia més consignes que
discurs elaborat. Però s'aconseguia un significatiu ressò social i
s'anaven conquerint espais de referència.
Com ja vaig explicar en un post recent,
hi ha un moment clau per a l'independentisme, i és La Crida Nacional
a ERC, amb tot el que va implicar de participació en la política
“oficial”, i visualització homologable a la resta de propostes
polítiques. I també tot el procés que condueix a la dissolució de
Terra Lliure i que allò que se'n deia “independentisme combatiu”
assumís uns nous postulats. A partir d'ERC com a pal de paller, però
també mantenint espais polítics alternatius que són els que han
donat peu a l'entrada de les CUP al Parlament.
De la consigna al discurs. De la soflama
a la proposta. Aquesta mateixa setmana recordava, dinant amb uns
amics, l'impacte del primer acte de masses d'aquella renovada ERC,
amb la campanya a favor del “concert econòmic” i un acte de
milers de persones al Parc de la Ciutadella. Sí, concert econòmic.
I la concurrència a les
diferents eleccions va
obligar a tenir discursos i propostes programàtiques sòlides i a
orientar l'acció política a recollir el màxim de suports, perquè
ara ja ens podíem comptar. Ara sabíem quin suport teníem, els
independentistes. I volíem que fos el màxim possible sempre.
ERC i tot el seu entorn era la
referència independentista i, de fet, l'única proposta
independentista d'abast nacional. Però el cert és que hi havia
independentistes més enllà d'ERC. I aquest factor no l'hem de
perdre de vista per poder entendre la realitat actual.
Tot i que la seva formulació política
fos de caràcter autonomista en aquell moment, molta de la militància i, sobretot, els quadres emergents,
de CDC era independentista.
Això explica que el 2007 CDC situï
com a eix de la seva estratègia el Dret a decidir. I això explica
també la rapidesa i la facilitat amb la que s'han “adaptat” als
nous temps, fins a abanderar de manera desacomplexada i inequívoca,
la causa de la independència. I des d'aquest punt de vista podríem
considerar que el Consell Nacional que avui ha fet CDC, fent públic
i estenent-ho als quatre vents que aposten pel Sí-Sí al referèndum
d'autodeterminació del 9 de novembre, “tanca i segella” aquesta evolució
des del catalanisme pragmatista autonomista fins a la inequívoca proposta
independentista del President Mas i de CDC. I que tot això hagi
passat sense cap soroll i cap veu discordant. D'una manera molt
natural i molt lligada a la mateixa evolució de la societat.
Tots aquests factors, tots, han portat
a que l'independentisme català hagi evolucionat molt i hagi estat
molt intel·ligent i políticament eficaç per anar articulant un
discurs, una proposta i una estratègia guanyadora, que el permetés
ser la força social i parlamentària majoritària al país.
(No hem d'oblidar tampoc en aquest punt
la importància de la societat civil, que sempre ha tingut unes
expressions molt plurals, molt locals, però que en aquest moment té
una referència obligada en l'ANC i també en un primer antecedent de masses,
la Plataforma pel Dret a Decidir, la PDD.)
Aquesta evolució té, des del meu punt
de vista, un fonament molt sòlid: estar
instal·lats en la realitat. L'independentisme ha assumit la
realitat, l'ha entès, l'ha interioritzat i a partir d'aquest punt, ha estat capaç de processar-la i transformar-la en
propostes polítiques tan sòlides que han esdevingut socialment
majoritàries.
Així és com s'ha configurat un marc
polític i social que acompanya la proposta última d'independència
i la fa majoritària i viable.
D'aquest marc voldria destacar-ne 4 eixos clau:
- la proposta independentista no s'ha
formulat en termes identitaris. L'independentisme ha assumit la
realitat d'una societat extraordinàriament diversa en la que
conviuen orígens, identitats, llengües i identificacions plurals.
Així, el gran encert és que la independència es planteja com una
oportunitat per a tots, respectuosa amb aquesta realitat,
assumint-la, interioritzant-la i posant-la en valor. El projecte
català és exemplar en la seva capacitat de sumar i incorporar la
diversitat.
- la proposta independentista ha sabut
situar al centre del debat que és l'única proposta que garanteix
que tots, en aquest país, puguem tenir un futur millor, més
oportunitats i més benestar. La solidesa i credibilitat amb què
s'ha explicat l'espoli fiscal que pateix Catalunya i com ens afecta a
tots i cadascun de nosaltres, amb independència del nostre origen,
identitat o llengua, és un element que catalitza el procés, perquè
ofereix una paret mestra a partir de la qual s'edifica el nostre
futur. Compartim que tenim dret a gestionar els nostres recursos i a
que el fruit del nostre treball no sigui sistemàticament espoliat.
Compartim que sabem que la dependència ens empobreix a tots, que ho
fa sistemàticament, permanentment i que afecta injustament a totes
les realitats de la nostra vida i de la societat. Amb independència
del nostre estatus, origen, identitat... sabem que la dependència
d'Espanya ens fa més pobres a tots, i no discrimina ni per estatus,
ni per origen, ni per identitat, ni per res. Ens fa més pobres a
tots pel simple fet de ser ciutadans de Catalunya, de formar part
d'aquesta societat.
- El sacrifici enorme i la integritat
moral i democràtica de tot el que ha representat el catalanisme i
l'independentisme al llarg de tants anys ens ha permès, també,
apel·lar a la independència com a oportunitat única de bastir un
país millor també des del punt de vista de qualitat democràtica.
L'independentisme busca assolir els seus objectius a partir d'una
radicalitat democràtica inqüestionable. I aquesta identificació és
guanyadora, cohesionadora i legitimadora.
- Finalment, com a quart element que
volia destacar, entre tots els possibles, és que a més a més hem
estat capaços de convertir la nostra proposta en socialment
majoritària des d'un civisme, una urbanitat, una educació, una
il·lusió, una alegria sana per compartir i voler ser que són
absolutament exemplars. Tot es planteja en positiu. Res no es
planteja contra ningú. Tot es fa sumant i fent participar tothom, de
qualsevol estatus social, de qualsevol origen, de qualsevol edat,
etc. I es fa amb un somriure.
Cal seguir així, amics, companys,
camarades. Hem de continuar fent les coses amb rigor. Hem de ser
exigents amb nosaltres mateixos perquè volem ser exigents amb el
nostre futur, perquè tenim una esperança i una il·lusió
fonamentades. Perquè tothom està cridat a participar-hi. Perquè
ningú no pregunta cap altra cosa que no sigui que volem compartir un
futur millor i que aquest futur passa per la independència. Els
mesos que venen seran complicats. Però, passi el que passi, hi hem
de fer front des dels valors i les actituds amb les que hem arribat
fins aquí, els valors i les actituds que ens han permès ser
socialment majoritaris.
L'article expressa molt ordenadament bona part de les idees que em va suggerir la lectura del text de Zarzalejos. Enhorabona.
ResponEliminaPerò proposo anar una mica més enllà en l'anàlisi de la perplexitat i temor d'aquest espanyol de dretes i intel·ligent i fins i tot, possiblement, de bona fe.
Si ho miren en negatiu, cal reconèixer que part de l'èxit de l'independentisme prové, a més dels mèrits assenyalats a l'entrada, de la desacertada reacció espanyola a demandes del tot raonables de la societat catalana (i no dels seus partits, com erròniament van llegir).
Quan la demanda cívica i pacífica d'un nou estatut és contestada amb recollida de firmes contra catalunya, amb una impugnació esbiaixada i discriminatòria al Constitucional respecte altres reformes estatutàries, amb boicots econòmics, amb menyspreu, lògicament creix l'independentisme, entre els que no n'érem.
Quan la resposta a unes eleccions democràtiques és una campanya de joc brut contra el president de catalunya i la seva família precisament impulsada cínicament part dels majors tramposos en el finançament irregular de partits i els majors tenidors de comptes secrets a Suïssa, usant, a més els aparells policials de l'estat, creix l'independentisme.
Podríem afegir al llistat de greuges la discriminació econòmica en el finançament, que no qüestiona el privilegiat tracte basc i no tol·lera la reivindicació de justícia de Catalunya; també podríem parlar de les agressions en temes de llengua, de l'escola, d'infraestructures, etc.....
No descobreixo res si dic que de tan evident i descarat, de tan ofensiu ("faltón") el tracte espanyol a les reivindicacions mínimes catalanes, ha acabat per crear independentistes, fins i tot entre sectors catalans gens proclius i de clars referents espanyols.
Però Zarzalejos planteja potser per primer cop des de la dreta l'opció (la necessitat, seva) d'una resposta intel·ligent espanyola, d'intentar seduir nos i no acollonir-nos.
La meva pregunta és què passaria en el sufflé independentista en el cas improbable que això passés i fos creïble.
La reticència i incredulitat catalanes són tan enormes que el marge és mínim. Però som tan forts els catalans per rebutjar un bon pacte a canvi d'un trencament incert?
Malauradament, tinc els meus dubtes de la força pròpia (no reactiva) del moviment independentista per resistir una jugada de seducció espanyola. Per sort, és una hipòtesis pràcticament impossible.
Xavier B.
Molt d'acord. Sempre m'ha costat d'entendre que la qualitat dels arguments unionistes fos de tan pèssima qualitat, i això em feia pensar que tard o d'hora la nostra superioritat dialèctica (i moral) serien decisives per guanyar aquesta llarguíssima partida d'escacs.
ResponEliminaM'ha agradat molt això: "L'independentisme ha assumit la realitat, l'ha entès, l'ha interioritzat i a partir d'aquest punt, ha estat capaç de processar-la i transformar-la en propostes polítiques tan sòlides que han esdevingut socialment majoritàries." I també, molt especialment (perquè crec que ha estat una part molt important de l'èxit), això: "la proposta independentista no s'ha formulat en termes identitaris. (...) Així, el gran encert és que la independència es planteja com una oportunitat per a tots (...) El projecte català és exemplar en la seva capacitat de sumar i incorporar la diversitat."
En fi, excel·lent el teu resum en quatre eixos de les claus de l'èxit. Em sumo al comentari anterior que, un altre eix (en aquest cas extern) que explica l'exit de l'independentisme és la incapacitat secular de l'Estat espanyol de respondre positivament a demandes en general raonables provinents de Catalunya.
Si em permets, per afegir alguna cosa sobre la figura del José Antonio Zarzalejos, aquí et deixo una reflexió que va fer en un article titulat "El problema de España" (ABC, 16 de octubre de 2005), en els dies després d'aprovar-se la proposta d'Estatut del Parlament de Catalunya, en què ja s'entreveia la seva frustració amb el debat polític sobre les dificultats d'encaix nacional i proposava que els intel·lectuals (espanyols?) fessin servir arguments més persuasius i elevessin el debat. A més, Zarzalejos feia seva la definició de nació de Renan: "Podrán aducirse cuantas singularidades históricas, culturales y territoriales se quiera para justificar la existencia de una nación, pero si falta el factor volitivo, el querer estar unidos, la construcción teórica se resiente de forma inevitable." Encara que probablement estava pensant en Catalunya i l'article 1.1 d'aquella proposta d'Estatut ("Catalunya és una nació"), és evident que l'afirmació també val per Espanya, i en tot cas ve a acceptar que el sentiment de nació és quantificable (via enquesta o via referèndum), i que per tant afirmar que Espanya és una nació i que Catalunya no ho és, per exemple, no té cap sentit si escoltem què diuen tant els espanyols com els catalans.