Avui hem conegut l'enquesta Òmnibus
del CEO, amb una mostra de 1.600 persones, que la converteix en una de
les importants de Catalunya. L'analitzarem i, a més, dedicaré la part final de l'article a tornar a explicar què va passar amb les enquestes, i en particular el CEO, les eleccions del 25-N 2012.
ALL THE FISH IS SOLD
Fixeu-vos en aquesta seqüència:
- un 76,5% dels enquestats creuen que
el Parlament de Catalunya hauria de tenir més poder per decidir
sobre tot allò que afecta la vida dels ciutadans de Catalunya
- un 74,0% pensa que el tracte que
reben els ciutadans de Catalunya respecte el Govern Espanyol és
insatisfactori
- un idèntic 74,0% pensen que la
millor manera per saber què volen els ciutadans respecte el futur
polític de Catalunya és a través d'un referèndum
- un 59,6% estan a favor que Catalunya
sigui un nou estat d'Europa en els propers anys
- un 87,3% acceptaria el resultat final
del referèndum, fos quin fos aquest, per decidir si Catalunya es
converteix en un nou estat d'Europa
Les dades són d'una coherència
abassegadora, tant en el que és el seu teixit intern de les diferents qüestions que planteja com en relació a
d'altres enquestes. Cap sorpresa. Ratificació. Total i absoluta. I
amb una mostra molt significativa.
Les dades són sobre cens. En cap
moment es pregunta sobre vot. Simplement sobre desig, sobre
preferència, sobre proximitat a una idea. I això té un gran valor,
perquè el desig íntim dels ciutadans apareix despullat de qualsevol
altra consideració, apareix net, pur.
El proper baròmetre del CEO, que serà
una enquesta molt diferent a aquesta, es farà presencialment i sí que preguntarà
específicament sobre la pregunta del referèndum del 9 de novembre. Avui el CEO el que fa és tornar a fer evident el desig de la majoria social d'aquest país. Evidencia una enorme insatisfacció en relació al govern
Espanyol, una plena confiança en que les millors decisions per a
nosaltres són les que prenem nosaltres (el Parlament de Catalunya) i
que l'expressió política desitjada per a Catalunya és la d'un
estat independent.
Sense cap mena de dubte la dada més rellevant
políticament és aquest 75% que creu que hem de resoldre la situació
votant (via referèndum) i aquest espectacular 90% que diu acceptaria el resultat. Tota una lliçó de
sentit comú democràtic.
El nostre unionisme hauria de fer una
reflexió molt profunda sobre en quins termes està plantejant
l'oposició a la proposta majoritària de la societat per una
consulta i un estat propi. Tenen tot el dret del món a oposar-se a
la proposta estat propi, però no poden mantenir la seva actitud de
creixent hostilitat democràtica a la consulta.
Amb una majoria tan clara com la que
existeix al Parlament de Catalunya i amb el suport tan brutal que té
la consulta entre la població, com demostren totes les enquestes
reiteradament, la posició unionista de negar el dret a la consulta
és demencial.
Allò que cohesiona la nostra societat
és el seu profund sentiment democràtic, que comparteix aquest 75%
que pensa cal resoldre la situació política votant, i aquest
exemplar 90% que diuen acceptaran el resultat, sigui quin sigui.
No hi ha ni hi haurà CAP fractura pel
tema del futur polític de Catalunya. Seria molt important que el
nostre legítim unionisme abandonés l'argumentari de la fractura.
Perquè aquest argumentari sí que és il·legítim. Així com la
societat catalana és la que ha marcat el ritme i l'exigència en
termes de reivindicació de la consulta i de l'estat propi, i això
ha estat assumit plenament pels partits democràtics (en el sentit
que deixen en mans del poble la decisió de futur) i pels
sobiranistes (en el sentit de plantejar inequívocament la
independència), fora molt important que els partits unionistes
assumissin també el mandat democràtic de la societat, i acceptessin
la consulta.
El seu autisme en relació a com la
societat veu les coses és total. I l'aïllament destructiu del
seu discurs, fins i tot sobre el seus propis
votants, un error històric del que se'n lamentaran sempre.
Avui he llegit alguns comentaris despectius en relació als resultats de l'enquesta del CEO, que
basaven els seus retrets en la projecció que va
fer el CEO per a les eleccions del 25-N del 2012. En aquella enquesta
el CEO va projectar una majoria absoluta de CiU. És de tots sabut que
CiU no només no va treure majoria absoluta, sinó que va perdre
escons.
Les enquestes no són infal·libles. Les enquestes no són les
eleccions. Dit això, és cert que si tenen valor és perquè la seva
execució científica projecta uns resultats versemblants sobre el
que pensa o té intenció de votar una societat. Si no tinguessin
aquest valor no es farien.
En aquest punt voldria, des de la
immodèstia que em dona l'experiència de molts anys fent i
analitzant enquestes, explicar perquè aquests retrets al CEO basats
en la projecció del seu baròmetre pre-electoral del
25-N són injustos. I, per tant, perquè continuo considerant que els
treballs que fa el CEO, des que el dirigeix en Jordi Argelaguet, són
els millors que es fan a Catalunya.
Fet 1: efectivament el CEO, en la seva
enquesta pre-electoral, va projectar una majoria absoluta de CiU que
després no va existir. CiU va perdre escons.
Fet 2: Per llei el CEO té prohibit fer
enquestes i per tant projeccions de resultats mentre dura la
campanya. L'enquesta del CEO a què fan referència els seus detractors es va presentar uns 10 dies abans de l'inici de la
campanya electoral, i el treball de camp s'havia realitzat en les
setmanes prèvies. Així doncs, entre el treball de camp del CEO i l'inici de la campanya electoral i de les eleccions havien
transcorregut més de 40 dies.
Fet 3: Els resultats del CEO eren coincidents amb els de la resta d'enquestes. Quan el CEO va fer públics els
seus resultats, aquests van ser plenament coherents amb els que
projectaven les enquestes d'altres mitjans, i poso com a exemple les
enquestes de El Periódico o les enquestes del Grupo Godó
(Vanguardia + RAC1), fetes cadascuna d'elles per dues empreses
diferents. CEO, El Periódico i Godó oferien resultats similars en
aquell moment previ a l'inici de la campanya.
Fet 4: La campanya electoral del 25-N
va ser insòlitament decisiva. Treballs posteriors, com per
exemple l'anàlisi del baròmetre autonòmic de Catalunya del CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas, depenent del Govern espanyol), sobre un panel d'enquestats abans i després de les
eleccions, posen de manifest com una part molt important del vot
d'aquelles eleccions es va decidir durant la campanya. De fet quan el
CEO projecta els seus resultats ja assenyala un 38% d'indecisos.Quan tractem la indecisió partim de la base que difícilment es mou
tota en el mateix sentit, per això es poden fer projeccions, perquè els motius de la indecisió són diversos i la indecisió de vot, sempre entre diferents opcions. Però
el cert és que les eleccions del 25-N van tenir un cert component d'excepcionalitat també en aquest aspecte: la campanya va ser més decisiva del que mai havia estat fins aleshores i la
distribució del vot dels indecisos es va moure en uns paràmetres molt i molt concrets.
Fet 5: Dos factors polítics van
contribuir de manera determinant a que la campanya fos decisiva.
-La irrupció "fora de programa" de Duran i Lleida una setmana abans
de l'inici de la campanya electoral, esbudellant, obrint en canal, la
campanya dissenyada per CiU i pel President Mas. Va ser molt i molt
bèstia. Molt. Jo tinc un post
escrit aquell mateix cap de setmana explicant perquè en Duran acabava de rebentar la campanya del MHP Mas, i
que o bé CiU i el MHP Mas feien una desautorització radical, o allò
tindria conseqüències molt negatives. I les va tenir. Si teniu
dubtes, llegiu aquell post, escrit el 3 de novembre del 2012, 22 dies abans de
les eleccions, una setmana abans de l'inici de la campanya electoral.
- La irrupció
dels aparells de l'estat, amb el fals informe de la Policia Espanyola
sobre el President Mas que va publicar El Mundo. Tot fals, però
l'ombra de la sospita escampada. El mal fet. Aquella autèntica bomba
atòmica en mig de la campanya va afectar molt la intenció de vot
que tenia CiU.
Fet 6: La incidència de les dues
circumstàncies expressades en el Fet 5, és a dir, la irrupció de
Duran i del CNI, probablement no haurien tingut la mateixa incidència
si les enquestes no haguessin pronosticat, com totes pronosticaven,
una majoria absoluta de CiU. En aquest context un gens negligible
percentatge de població amb intenció declarada de vot a CiU va
canviar, i durant la campanya, fins i tot en l'últim moment, va
decidir votar ERC. Per tant, tenim que el Fet 4, que la campanya
electoral va ser decisiva com mai, arrela en els Fets 5 i en la
projecció dels resultats electorals que havien fet totes les
enquestes.
Per què les enquestes no van
detectar el que estava passant?
Ja hem vist que el CEO, per llei, no
tenia cap opció per modificar la seva projecció de resultats feta
molt abans de l'inici de la campanya, molt abans de que
s'esdevinguessin els fets recollits en el punt 5.
Però, i la resta d'enquestes d'altres
empreses i mitjans? Aquí és evident que van fallar. Hi ha una
explicació tècnica: tant El Periódico com LV i RAC1, les seves
empreses demoscòpiques, van treballar sobre l base de mostres que es
renovaven molt poc a poc. Per una qüestió de màrqueting, de
projecció mediàtica, interessava cada setmana sortir amb els
resultats “d'una enquesta”. Però el cert és que no era una
enquesta nova, sinó que era una renovació parcial dels resultats de
l'enquesta prèvia.
Posem el cas que la primera enquesta de
la sèries es podia haver fet 4 setmanes abans de les eleccions, amb
una mostra de 1.000 persones. En aquella setmana 1 els 1.000
enquestats expressen una opinió i una intenció de vot. I com hem
vist, era coincident amb la del CEO. Les dues empreses, sense les
limitacions del CEO, van continuar fent enquestes. Però no eren
1.000 enquestes noves cada cop. Posem per cas que cada setmana
renovaven 250 enquestes. La resta, les altres 750 eren de l'anterior
setmana. Així, a l'arrossegar durant tota la campanya resultats
d'enquestes “antigues”, les enquestes no podien reflectir els
canvis que la campanya estava operant. Però si us preneu la molèstia
de mirar els titulars d'aquests diaris de l'últim diumenge abans de
les eleccions que es podien publicar enquestes veureu que ja
alertaven que estava passant alguna cosa i que no estava clara la
majoria absoluta de CiU.
És així, per tant, que vam arribar a
les eleccions amb una idea demoscòpica tan esbiaxada.
El CEO no es va equivocar. El CEO no va
fer malament la seva enquesta. Tampoc les altres empreses. Però el
que en altres circumstàncies no hagués produït un biaix tan gran,
en les eleccions del 25-N, per “l'èxit” de Duran i del CNI
rebentant la campanya del President Mas, i, també cal dir-ho, per una participació molt superior a la projectada, va provocar un canvi
insòlitament intens d'intenció de vot i de derivació del vot
indecís. Amb el CEO fora de joc, perquè no podia fer noves
enquestes, les empreses que continuaven en joc, en orientar el seu
treball per maximitzar mediàticament els seus resultats, no van ser
capaces de detectar el que estava passant.
Crec que el que va passar el 25-N no
tornarà a passar mai més, a nivell d'anàlisi demoscòpica i de
projecció de resultats. I continuo pensant, amb un total
convenciment, que el CEO que dirigeix Jordi Argelaguet és l'agent
més potent d'anàlisi demoscòpic que tenim. I, amb tota la
prudència que requereix saber que les enquestes són falibles,
ens ofereix la més precisa projecció del que pensa, desitja i creu
la societat catalana.
Excel.lent, com sempre. Particularment l'anàlisi del 25-N. Encara ara m'indignen els comentaris despectius sobre la "patacada" de A. Mas que fan aquests pobres "gurús", com Rafel Nadal, Lluís Foix, Jordi Barbeta, Fernando Ónega, FdP Zarzalejos, .. i que he intentat rebatre en els seus correus i blogs.
ResponEliminaAmb la teva anàlisi, que em corrobora el que pensava, he recuperat auto-estima.
Gràcies de cor.
Estic bastant d'acord amb la tesi que les eleccions es van decidir a la campanya, com també que aquesta es va veure afectada tant per l'inefable Durant (força) com per l'informe fals del CNI (penso que no tant); en aquest punt també penso però que l'enfocament de la campanya de CiU no va ser el correcte, no va "entrar" bé i no va convèncer, causant l'efecte contrari de sotscavar la credibilitat de Mas i CiU amb tirar endavant el procés. No disposo de cap dada el respecte però la impresió que em va deixar la campanya respecte a les persones que conec que poden trobar-e a la frontera ideològica de CiU i ERC m'ho fan pensar.
ResponEliminaNo expliques l'increment exponencial de C's (recordo que guanyava un diputat per setmana)... És evident, i d'això no en parles, que Mas va mobilitzar també el vot unionista com mai havia passat en unes autonòmiques. És greu oblidar i no enfocar aques¨t tema, sobretot perquè C's no ha parat de créixer des de llavors, i espera't...
ResponElimina