4 de jul. 2017

The Final Countdown

Sí, avui hem iniciat l'últim compte enrere! Avui, amb l'acte del Parlament, presentant l'esborrany de Llei pel Referèndum d'Autodeterminació.

Sí, avui, aquest vespre, al Teatre Nacional de Catalunya, omplert de gom a gom, en un acte convocat per Junts pel Sí, amb tots els diputats de la candidatura que va vehicular el sentiment i la voluntat per fer possible la independència, amb tot el Govern de Catalunya, amb el President i el Vicepresident al capdavant.

Sí, avui, mentre Lluís Llach donava la benvinguda a l'acte, mentre uns espectacularment didàctics i entenedors Jordi Turull i Marta Rovira ens anaven explicant en què consistia la Llei, com seria el referèndum i quines garanties tindríem, que seran les de sempre i més, mentre parlava el VP Oriol Junqueras i explicava els fonaments democràtics del que anem a fer, mentre el MHP Carles Puigdemont explicava la determinació de Govern i Parlament per fer el que estem fent i anem a fer.

Sí, avui, mentre tot això passava, estàvem posant en marxa el comptador pel nostre últim compte enrere, el que ens ha de portar al referèndum d'autodeterminació l'1 d'octubre, el que ens ha de permetre proclamar la independència si la majoria del poble Catalunya vota que sí a la pregunta que haurem de respondre.

El nostre últim compte enrere.

Un compte enrere que no estarà exempt de dificultats excepcionals. No ens fan por. Ja no ens fan por. També han estat excepcionals les circumstàncies, la història, que durant tants segles hem hagut de viure, patir, suportar, però a la que hem resistit, i damunt les quals ens hem alçat. I això és el que avui ens permet ser aquí, això és el que avui ens permet iniciar aquest últim compte enrere.

Tenim el coratge i el bagatge democràtic i de valors dels que ens han precedit, de la llarga cadena de compromisos que han traçat el camí que avui enfoca el seu tram final.

I per a aquest tram final també tenim l'energia que ens dóna saber que és la nostra oportunitat, una oportunitat històrica, una oportunitat per a tots nosaltres i per als nostres fills. L'oportunitat de ser amos del nostre destí. L'oportunitat de fer del nostre país allò que sempre hem volgut fer.

Y sí, hoy, más que nunca, también tenemos el nervio vivo de aquel "un sol poble" con el que se acogió a muchos de nuestros padres, con el que se edificó un universo de complicidades que mil veces han intentado destruir. No será fácil. Hay un universo paralelo al universo de complicidades. Es, este universo paralelo, un universo de sentimientos, de miedos, de dudas, de amenazas que calan, de desafecciones que se provocan.

Estos universos no van a colisionar. Nuestro universo de complicidades se alimenta con la mano tendida que ejemplificó la Via Catalana, se alimenta con la tolerancia, con la comprensión. Pero sobretodo, sobretodo, se alimenta con una doble realidad que ejerce una atracción constructiva excepcional:

- la realidad que aquel "un sol poble" nos ha conducido a una realidad nacional nueva. El 1-O no vamos a estar votando aquello que fuimos, sinó lo que ahora somos y lo que queremos ser.

- la realidad de que para este nuevo "nosotros" que hemos sido capaces de construir no hay futuro posible sin la independencia. Tal vez, incluso no hace demasiados años, sí lo hubo. No era el futuro que queríamos los independentistas, pero era un futuro posible. Eso ya se acabó. No hay, para nosotros, ningún futuro alternativo. Se lo han cargado. Aquello que hubo ahora ya solamente son cenizas de miedos e intereses personales muy poco legítimos. No hay alternativa a la independencia. Es más, no hay ninguna alternativa de regeneración democrática para España que no pase por nuestra independencia. Esto no es un convencimiento. Es una realidad. El unionismo no tiene nada que ofrecer. Su respuesta solamente es amenaza y represión, mientras se nos sigue ahogando. Y España no tiene opción de regenerar ese estado podrido en el que se ha convertido sin nuestra independencia.

Se acabó. No verlo es no querer verlo. De ahora al 1 de octubre nuestro trabajo ha de ser, sobretodo, explicar todo esto, ayudar a verlo. Si alguien decide no verlo, está en su derecho. Pero nuestra obligación es explicárselo.

Hoy, enmedio de la emoción que estábamos viviendo en el acto de Junts pel Sí supongo que solamente ha sido una fracción de segundo, un suspiro, pero he tenido tres flashes familiares.

Mi tía abuela de Les Garrigues, que una Navidad, debía ser por el año 1985, mientras les ayudaba en el campo (a l'oliva) me cosió mi primera estelada; por entonces no se vendían en los chinos como ahora. Le llevé las telas y el patronaje para hacer la estrella y el triángulo. Cuando cuando cobró forma, la sacó de la máquina de coser, se la miró, se me quedó mirando y me dijo "és la bandera d'Estat Català". Durante la República una maestra les había llevado una. No había vuelto a ver ninguna, pero la recordaba.

Un tío abuelo de la Terra Alta. Un verano, a finales de los 80. Habíamos entrado a ERC desde la Crida, con la "Crida Nacional a ERC". Descargué en la casa del pueblo restos de carteles de la campaña electoral reciente que aún llevaba en el coche. Cuando los vió se emocionó, y al día siguiente vino con su carnet de ERC de la época de la República, que había conservado, guardado, en lo más oculto de algún escondite, durante toda la sangrienta dictadura franquista.

Mi padre, murciano, siempre con un orgullo natural de sus orígenes, que supo transmitir a sus hijos, y que me precio de conservar, como la que fué mi primera lengua, el castellano, creciendo en Lora del Río, en Sevilla, hasta que llegamos, yo con casi cuatro años, al barrio de San Ildefonso, a Cornellà de Llobregat. Sí, mi padre, que fué el primero en llevarnos a mi hermano y a mi a los primeros Onze de Setembre, al Fossar de les Moreres, y el primero en explicarme los trazos de la historia de Catalunya que no nos explicaban en el cole, y el porqué del independentismo.

Hoy, desde esta rosa de los vientos de orígenes, procedencias e historias personales que somos cada uno de nosotros, a partir de los que hemos formado este "nosotros" que hoy es nuestra sociedad, la nación catalana, Catalunya, hemos iniciado nuestra última cuentra atrás.

DONEC PERFICIAM

2 comentaris:

Lord Nelson ha dit...


Bon article, Senyor Abad. La cadena de compromisos ha crescut i té baules més grosses i fortes. Tenim el partit empatat i ens cal guanyar-lo, i el guanyarem suant la cansalada, si treballem fins al límit. Confiem en nosaltres mateixos, en aquesta etapa PDeCAT-ERC-CUP-ANC-OMNIUM i tantes altres entitats i la gent SOM UN. Confiança, empenta, fermesa i sort. No hi ha marxa enrere.

varorevenge ha dit...

Bon article. Com a constitucionalista, dir-li només que nosaltres també estem molt contents de que arribi per fi l'hora de les veritats. No podem suportar més el nacionalisme separatista, tant excloent com s'està mostrant aquests darrers anys.
És una llástima que, tot i esser català de naixement, els del seu bàndol no ens considerin als catalans no nacionalistes part "d'un sol poble", fent servir el seu llenguatge tant....no sé, "Ein volks" també deien a Alemanya.

Sort a la batalla.


Un català.