28 de des. 2021

Segon article analitzant manipulacions al Baròmetre municipal BCN, ara sobre les dades de "mobilitat". Atenció a les dades de l'Eixample!

Aquest Baròmetre Municipal de Barcelona segon semestre del 2021 ha estat dissenyat clarament per obtenir dos titulars molt clars. I per fer-ho s’ha manipulat l’enquesta fins aconseguir-los.

El primer dels titulars que es volia obtenir era el de que “Colau guanyaria les eleccions, i vaig dedicar l’anàlisi del primer article a visualitzar com, efectivament, des d’un punt de vista mediàtic havia aconseguit aquest objectiu (va ser el principal titular a gairebé tots els mitjans de comunicació), i com s’havia aconseguit, com s’havia forçat, a través de la sobrerepresentació mostral dels Comuns, la manipulació demoscòpica, fins aconseguir el resultat volgut, el titular volgut.

El segon dels titulars que l’aparell de propaganda municipal va voler situar en totes les notícies de tots els mitjans de comunicació, altra vegada amb gran èxit, era sobre temes de canvi climàtic i mobilitat. En plena campanya propagandística sobre la Superilla Barcelona i les actuacions que es volen fer a l’Eixample, es volia aconseguir un titular contundent que exprés un ampli suport a les polítiques municipals. I altra vegada es va forçar la manipulació demoscòpica del Baròmetre fins aconseguir-ho, fins que l’enquesta donés les dades que l’Ajuntament volia. En aquest cas la manipulació ha consistit en el plantejament de les qüestions, per portar d’una manera abstracta i superficial als enquestats a les respostes volgudes.

Aquest segon titular, que com dic també l’aparell de propaganda de l’Ajuntament i la manipulació de l’enquesta han aconseguit col·locar mediàticament a tots els nivells, podríem dir que ha estat, a gairebé tots els mitjans, el següent: “El 74 % dels barcelonins són partidaris de reduir el trànsit del vehicle privat i deixar més espai per als vianants”.

I sí, és així, un 74% dels enquestats a la pregunta sobre el seu grau d’acord amb “reduir el tràfic de vehicle privat motoritzat” diuen que hi estan bastant d’acord.

A l’enquestat se l’ha fet arribar a aquesta qüestió des de preguntes prèvies que li plantegen les qüestions de canvi climàtic i sostenibilitat.

I no se li pregunta res més, sobre cap prioritat, sobre cap projecte, sobre conseqüències... res.

Seria com preguntar als socis del Barça si volen que el club torni a estar en l’elit de les competicions europees i jugar cada any la Champions, i se li explica que per guanyar-la cal reduir els sous de la plantilla, i llavors se li pregunta si estaria d’acord que el Club reduís els sous de la plantilla.

Podeu pensar que ara sóc jo qui està “manipulant” les dades i l’enquesta. Però no. Els que em seguiu en les meves anàlisis demoscòpiques sabeu que sempre us dic que el valor de la informació d’una enquesta sempre és molt més gran en la mesura que tenim altres enquestes per valorar l’evolució de les diferents qüestions que es plantegen.

I en aquest cas, per demostrar la manipulació del Baròmetre municipal sobre aquests punts, amb l’objectiu d’obtenir un titular propagandístic, el que farem serà buscar altres enquestes que plantegin aquesta qüestió, i veure quins són els seus resultats. Això ens permetrà obtenir una visió més àmplia i alhora més precisa sobre l’opinió ciutadana sobre aquest tema.

Si no hi hagués cap altra enquesta que ho hagués plantejat no ho podríem fer. Però el mateix Ajuntament de Barcelona té una molt recent enquesta, de juliol del 2021, que plantejava, tot i que de diferent manera, aquesta qüestió: l’Enquesta de Serveis Municipals.

Com hem vist el Baròmetre planteja a l’enquestat, així en abstracte, si està d’acord amb reduir el tràfic de vehicles privats motoritzats. I un 74% dels enquestats responen que hi estan bastant d’acord.

L’Enquesta de Serveis Municipals planteja a l’enquestat, valorant la gestió municipal, i després d’haver estat preguntat sobre els principals problemes que a criteri de l’enquestat té la ciutat, “què demanaria a l’Ajuntament que fes per la ciutat?”. I en aquest cas tenim que només un 1,6% dels 5.999 enquestats demanarien a l’Ajuntament “Reduir la circulació en vehicle privat”. És la prioritat número 21 en les demandes dels ciutadans a l’Ajuntament.

Fixeu-vos, a més, en la diferència de la mostra de totes dues enquestes: mentre en el Baròmetre la mostra és de 800 persones enquestades, a l’enquesta de Serveis Municipals la mostra és de 5.999 persones enquestades, per tant és molt més precisa. I planteja les qüestions d’una manera més complexa, més madura, de manera que els enquestats situen en aquesta posició 21 reduir el trànsit privat perquè abans prioritzen mesures per millorar el transport públic, per millorar la circulació, el trànsit o l’aparcament.

Si em pregunten “vols que el Barça guanyi la Champions, la lliga i la copa?” respondré que sí. És el que planteja el Baròmetre.

Si em pregunten què crec és prioritari al Club, respondré prioritzant mesures: fer neteja del primer equip, tornar a tenir un model de joc reconeixible, fitxar poc i bé, i fer de la pedrera l’estructura clara del primer equip.

Aquesta és la diferència entre el plantejament del Baròmetre i el de l’enquesta de Serveis Municipals. En el cas del baròmetre només es volia obtenir un titular “el 74% volen reduir el cotxe privat”, que seria com dir “el 99% dels socis del Barça volen guanyar la champions, la lliga i la copa”. D’una manera més madura, atenent a la complexitat, l’enquesta de serveis socials planteja quines són les mesures prioritàries a fer. I aquí és on reduir el tràfic de vehicles privats passa a ser prioritat de l’1,6% de la ciutadania, la mesura 21 d’entre tota una pensada i prioritzada racionalment llista de mesures.

Per què ha fet això l’Ajuntament? Sembla una mica gratuït, estrany, que s’hagi ficat en un berenjenal així només per un titular, oi?

Doncs no. Al meu entendre és justament els resultats de la macroenquesta de serveis municipals el que ha impulsat l’Ajuntament a aquesta estratègia de manipulació propagandística, buscant una dada que els permetés generar un titular que cobrís, legitimés, les seves decisions d’aquest 2021 i, sobretot, del 2022.

Recordem que el 2021 l’Eixample es va convertir en camp minat d’actuacions d’urbanisme tàctic, en xamfrans i carrers com consell de cent, que s’hi van fer carrils bicis sense cap mena de criteri i que, finalment, per acabar-ho d’adobar, ha estat la víctima urbana de mobilitat i circulació per la ciutat pel tancament de la circulació per la Diagonal en el seu tram de Passeig de Sant Joan fins Marina.

I recordem també que aquest 2022 l’ajuntament vol iniciar a l’Eixample tot un seguit d’actuacions urbanístiques i de mobilitat dins el projecte “superilla Barcelona”, sense cap estudi previ d’impacte i sense cap pla de proves pilots per valorar l’impacte de les mesures implementades.

I què té això a veure amb el que us estava explicant del titular que la propaganda colauer volia obtenir amb el Baròmetre? I per què les dades de l’enquesta de serveis municipals són les que han provocat aquesta estratègia de propaganda colauista?

Doncs molt clar. Ho he vist molt clar, en remenar i tractar les dades de l’enquesta de serveis municipals. En aquesta macroenquesta, que ens proporciona informació per districtes, sabeu quin és el quart problema més greu que han assenyalat aquest 2021 els veïns de l’Eixample? Doncs la congestió del trànsit. Sí, el quart problema més greu per als veïns de l’Eixample, aquest 2021 ha estat la congestió del trànsit, amb un un 6,4% dels veïns que així ho assenyalen. El problema més greu és la inseguretat, per a un 11,6% dels veïns de l’Eixample.

Sabeu quin problema era la congestió del trànsit per als veïns de l’Eixample abans d’aquest 2021? Zero. Inexistent.

És a dir, les demencials mesures, sense cap estudi previ i sense cap estudi d’impacte que l’Ajuntament Colau, amb el suport del PSC i d’ERC ha estat implementant a l’Eixample ha generat un problema que els veïns no tenien. I no un problema qualsevol, sinó que del no res ha esdevingut el 4t problema més greu del Districte.

Aquesta dada hauria de ser demolidora en qualsevol govern municipal, hauria d’obligar a replantejar les polítiques i les mesures preses i a prendre. Excepte a la Barcelona Colau, que, en comptes d’abordar el problema clar i greu que han creat, l’únic que fan és dissenyar una campanya de propaganda, manipulant una altra enquesta, perquè els resultats els permetin un titular que legitimit les seves polítiques. La realitat no interessa ni importa, en el món Colau. I si ha generat un problema als veïns, doncs que es fotin. I si amb el que vol fer aquest 2022 el problema es farà cada cop més gros, doncs que es fotin més.

I sí, evidentment els veïns de l’Eixample s’estan fotent, i molt.

Aquest 2021 un 31% dels veïns de l’Eixample deien que el barri havia empitjorat molt l’últim any, l’any de les actuacions d’urbanisme tàctic de Colau. L’any 2015, abans de Colau alcaldessa, només un 14% ho veien així, que el barri hagués empitjorat l’últim any.

I, per acabar aquesta explicació, una dada absolutament demolidora. L’Eixample ha estat, des que el va dissenyar Cerdà, el barri icònic de Barcelona, una joia urbana amb reconeixement i admiració mundial. Abans de Colau, l’any 2015, el 71,5% dels veïns de l’Eixample, preguntats sobre si volien quedar-se a viure-hi, responien afirmativament.

Amb l’arribada de Colau a l’alcaldia, es va començar a perpetrar l’assassinat del pla Cerdà, que s’està consumant aquests últims anys i els que venen. Doncs bé, aquest 2021 només un 58,8% dels veïns de l’Eixample han respost afirmativament preguntats sobre si volen seguir-hi vivint.

En sentit invers, l’any 2015, abans de Colau, només un 11,9% dels veïns de l’Eixample deien que, si poguessin, deixarien l’Eixample. Aquest 2021, en que l’evidència de l’assassinat colauer del pla Cerdà a l’Eixample s’ha fet absoluta, ja són un 26,3% dels seus veïns que, si poden, volen marxar. I no, no és una cosa del Covid, és una cosa de Colau i el seu Eixamplecidi, perquè aquest % de veïns que volen marxar només va començar a créixer quan Colau va començar les seves demencials actuacions. Al 2020 eren un 25,4% dels veïns, i al 2019 un 18,7%. Quan Colau  va esdevenir alcaldessa només volien marxar un 11,9% dels veïns.

Doncs ja ho veieu. Més clar, l’aigua. A l’Ajuntament Colau-Collboni són plenament conscients dels problemes que estan generant les seves polítiques, i dels que generaran. Les víctimes en som els veïns, la ciutat i els nostres barris. Es generen problemes greus on no n’hi havia, i per primera vegada el fluxe de veïns que volen marxar de barris fins ara tan desitjats com l’eixample, no ha deixat de créixer, conseqüència directa de les polítiques Colau.

L’assassinat de Cerdà, l’Eixamplecidi es consumarà aquest 2022. Colau necessitava un titular que amagués la realitat, al que agafar-se per intentar legitimar les seves autoritàries i despòtiques polítiques i les gravíssimes afectacions que estan generant.

Pues eso, que un 74% dels veïns volen reduir el trànsit de vehicles privats motoritzats.

Aquest ha estat el titular que volien, i aquesta ha estat la manipulació que han perpetrat.